Mijn Ervaringsdeskundige rollen zijn
(bv Maatje, Onderzoeker, Ambassadeur, Vraagbaak, Vertaler, Verteller, Acteur, Presentator, Interviewer, Onderwijzer, Werk, Talent, enzovoorts).
Mijn Naam is Bram van Schagen
Ik ben geboren 27-3 1977 en woon in Uithoorn en werk op dag centrum Middelpolder in Amstelveen daar doe ik tekenen en schilderen.
Verder doe ik aan hardlopen en taekwondo.
.
Mijn langere (levens)verhaal als Ervaringsdeskundige.
Ik ben begonnen als ervaringsdeskundige in 2017. Er kwam toen een oproep vanuit de stichting en toen dacht ik, dat lijkt mij wel wat. Ik kan mijzelf goed verwoorden, maar er ging wel een cursus aan vooraf. Die duurde tot het einde van het jaar en werd georganiseerd door mensen van buiten de stichting.
Ik ben ervaringsdeskundige geworden omdat ik het belangrijk vind dat er ook geluisterd wordt naar cliënten die zich goed kunnen verwoorden. Zij kunnen dan weer anderen helpen die dat moeilijk vinden, en kunnen die kennis overbrengen aan begeleiders en gedragsdeskundigen.
Mijn specialiteit is als ervaringsdeskundige is autisme. Ik weet ook veel af van beeldvorming. Ik heb me verdiept in autisme omdat ik mij als kind ook afvroeg: waar hoor ik bij?. Inmiddels heb ik mij er zo erg in verdiept dat ik het ook bij andere meen te zien zonder dat mij wordt verteld dat zij het ook hebben.
Ook in beeldvorming heb ik me verdiept omdat veel mensen geen goed beeld hebben van mensen die anders zijn.
Van autisme hebben veel mensen een eenzijdig beeld o.a. door de film Rainman.is gebaseerd. Het wordt verward met ADHD en daar zou ik mij ook graag hard tegen willen maken. De doelgroep is veel diverser dan veel mensen denken want er zit een breed grijs gebied tussen heel zwaar verstandelijk beperkt en helemaal niet verstandelijk beperkt.
Wat ik leuk vind als ervaringsdeskundige is jezelf verwoorden. Ik heb dat geleerd op de kind psychiatrische dagopvang van het AMC. Ik heb ook veel informatie bij gebracht aan de ambulante leerkracht, speciaal voor autistische leerlingen bij ons op school. Toen ik 17 was heb ik een stuk geschreven over mezelf en die heb ik destijds opgestuurd naar de redactie van de Nederlandse Verenging voor Autisten. Het stuk is gepubliceerd in het blad van die vereniging.
Wie ik wil helpen als ervaringsdeskundige zijn mensen die zichzelf niet kunnen verwoorden. Misschien hebben zij wel eigenschappen die ik ook heb en beter begrijp dan de begeleiding dat doet.
Ik wil als ervaringsdeskundige mensen die zichzelf niet kunnen verwoorden een stem geven .
Ik wil bereiken met mijn werk als ervaringsdeskundige dat de zorg beter wordt en hier met mijn eigen ervaring aan bijdragen.
Verder wil ik energie steken in duurzaamheid. Dat is ook iets wat mij bezig houdt en ik erger mij af en toe aan de hoeveelheid verspilling. Ik wil de begeleiding stimuleren beter te denken aan het mileu.
